// Emma

Har precis kommit "hem" från min och Matildas lilla cykeltur till närmsta centrum - Kolbäck. Vi gick in på Hemköp och köpte mat som behövdes fylla på. Det tog inte så värst lång tid, ungefär 20 min, men nackdelen är väl att man måste cykla på motorvägen. Som tur cykla vi nu när det inte är så mycket trafik, och jag vet inte varför jag skriver det här för det kan ju inte vara intressant...

Meeen, andra praktik dagen har varit hur fascinerande som helst. Eller ja, jag hittar inget bättre ord än fascinerande just nu. Men jag har vart typ öööverallt på sjukhuset, iaf bland avdelningarna. Och jag har sett saker som jag trodde aldrig jag skulle få se, inte på andra dagen iaf. Jag har bland annat vart med på en bronkoskopi! Fett med najs! Bronkoskopi är en undersökning där man med hjälp av en slang med en kamera i ena änden går ner i luftrören och undersöker bronkerna nere i lungorna. Så jag stod bredvid och titta på skärmen som visar vart man är i lungorna så att säga. Det var en hund som det rann blond från nosen ifrån som gjorde det, och på skärmen såg man blodet rinna i lungorna. Creepy... Och jag har även varit med på en operation som gjordes på samma hund för att försöka få bort blodet. Då gick dom in med en slang i lungorna på en gång genom att göra ett hål vid bröstkorgen. Och ajg trodde inte det skulle behövas så mycket kraft, men veterinären la hela hennes vikt på det föremålet (det var typ en slang, fast vass tror jag...) för att komma igenom. Och ja - det knastrade ganska högt...
Som jag skrev i mitt senaste inlägg så är jag på polikliniken, pkl, men som ni märker har jag även varit en del på operation, op.

Kort sammanfattning av dagen:
Varit med på op: 2
Antal rum städade: 2
Antal permantenkanyler använda: 12
Torkat av undersökningsbord: 7
Antal liter desinfektionsmedel som används: 2345 l... känns det som
Varm kopp choklad: 1

Nu ska jag hoppa in i duschen och sen ska jag se över lite papper - med andra ord, läxor och blä. Skriver nog inte mer idag, haha tror ni fått nog av det här. Så godnatt! ;)


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0