Min dag!

Matilda här igen! Nu tänkte jag vara duktig och skriva vad jag har fått göra på djursjukhuset. Det finns ju något som heter tystnadsplikt tyvärr och därför får jag inte skriva precis ALLT, hoppas att jag inte bryter den när jag skriver såhär... men men!
Första dagen på praktiken ger jag en 6 av 10 (yeey!). Detta pågrund av att jag inte fick prova på så mycket som jag önskade och det blev ganska mycket städning för min del. Jag kommer vara på infektionsavdelningen denna vecka och Emma är på Poliklinikavdelningen som förkortas PKL. På infektionsavdelningen finns det hundar och katter och någon enstaka kanin och marsvin. Alla smådjur som har t.ex. kräkningar, diarré, infektionssjukdomar, anorexi, avmagring, tumörer, Corp Al (då ett främmande föremål har fastnat inuti djuret) m.m. hamnar på infektionsavd.
Hittills har jag fått vara med vid ultraljud, lavemang, katetersättning, vaccinering, medicinering, sondmatning, blodprovstagning, sårrengöring, kliniska undersökningar osv. Det jag SJÄLV har fått göra är att hålla i djuren vid undersökningar, rengöra områden innan vaccinering och medicinering med kanyl, matat katter med spruta i munnen, dragit upp medicin i sprutor, tagit med en katt på ultraljud och lite mer som jag inte kommer ihåg just nu.
Jag har även fått vara med på en akutavlivning.
Andra dagen ger jag 8 av 10 toasters, alltså blir det bara bättre och bättre!! Idag fick jag göra mycket mer än vad jag fick igår och jag tror att det handlar om att man måste göra "skit-görat" och förtjäna deras tillit innan dem låter en göra de mer avancerade sakerna som att medicinera.
Man träffar så otroligt mycket djur på Strömsholm och jag har redan hunnit bli kär i en liten chihuahua som finns på min avdelning!!
Nackdelen med min avdelning är att man ser ganska mycket hopplösa fall... Alltså ett djur som mår så dåligt, knappt kan röra sig, sondmatas och kissar med en kateter- men lever vidare endast för att djurägaren vägrar släppa taget om sitt husdjur.

Nu har ni fått se lite vad mina dagar hittills har handlat om! Jag och Emma har nästan precis cyklat hem från Kolbäck där vi köpte matvaror på Ica så nu är vi trötta!!

Jag ska gå och lägga mig nu, men berättar om min dag imorgon efter jobbet!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0