I´m already cursed

Sista dagen på Strömsholms djursjukhus är avklarad!!! Nu sitter jag här och är as-kissnödig, så ska försöka skynda mig med inlägget...
Får jag betygsätta mina 5 veckor på djursjukhuset så ger jag det en 8 av 10, vilket jag tycker är väldigt högt!
Den första veckan var man ju helt slut efter jobbet (för att inte tala om helgen).. trodde att man började bli sjuk för att man var trött dygnet runt, men nu förstår jag att det hade med jobbet att göra. Det var så mycket nya intryck, mediciner, namn, ansikten, djur, krångliga ord att hålla reda på så det kändes omöjligt att klara 5 veckor utan att få ett nervsammanbrott i början.
Ganska tidigt på praktiken lär man sig vilka man BÖR gå med och vilka man bör "undvika". Vissa personer är jätte generösa med att låta oss utföra t.ex injektioner( som vi egentligen inte får) och vissa är stenhårda med lagarna. Man hittar de man funkar ihop med och håller fast vid dem som fästingar ungefär under dessa 5 veckor:)
Sen finns det ju även de som är trevliga och gillar att lära ut, och dem som inte riktigt har tid och lust att berätta exakt vad dem gör hela tiden.
Det är en stor skillnad på första veckan och sista veckan på djursjukhuset. Om någon sa till oss att städa ett stall med 10 burar i första veckan så hade vi gjort det med ett leende på läpparna när det var klart och hade tillcohmed frågat om någon mer bur borde städas samtidigt. Om någon sa till oss sista veckan att städa ett helt stall så hade vi inte sagt ett ord tillbaka. Vi hade bara gått och städat men surat samtidigt för att det suger att städa. Skillnaden är ju för att vi har lärt oss att vi inte är här för att städa, städa kunde vi göra redan innnan vi kom till praktiken. Städa kan väl varenda människa som har två armar och en hjärna göra. Men första veckan så vågade man inte riktigt säga nej om det blev för mycket städning och för lite djursjukvård, både för att man tänkte på betyget Och för att man ville göra ett bra intryck på personerna på djursjukhuset.
Det låter säkert som att jag överdriver, men det gör jag inte. Vissa på djursjukhuset utnyttjade oss hela tiden för att få tråkiga eller jobbiga sysslor överstökade, för det är ju mycket enklare att säga till den betygsmedvetna praktikanten att göra det. Och det är jätte fel av dem att göra så, för det motiverar ju knappast oss att börja arbeta inom djursjukvård.. gud vad lätt man kommer in på det negativa, ska försöka hålla mig till det positiva eftersom jag är nöjd med praktiken i slutändan!
Det fanns dagar då man kom in i arbetet direkt, man kände sig bekväm med den personen man arbetade med och avdelningen och kunde ta initiativ utan att känna sig för på och kunde gå och do my own thing liksom. Det är dessa dagar man hade roligast! Det spelade ingen roll om man fick ge injektioner eller inte, man hade så roligt ändå och kände att man verkligen hörde hemma på djursjukhuset.
Självklart kämpade man för att de skulle lära sig ens namn istället för samlingsnamnet "praktikanten", man försökte visa att man var intresserad och kunnig, att man klarade arbetet bättre än andra och ibland funkade det och ibland funkade det inte.
Jag måste gå och kissa nu innan jag får urinvägsinfektion igen, ha det braa!!!

Kommentarer
Postat av: mamsingen

Jag håller med om att man INTE får använda praktikanter/sommarjobbare till att använda dem till det man INTE hinner med på sin ordinarie tid! Jag vet att ni har lärt er massor. Ta vara på det i framtiden,all erfarenhet är bra. Välkomna hem.

2011-05-28 @ 19:27:33

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0